Kwaliteitsmodel

Kwaliteit evalueren, hoe doe je dat?

Kwaliteit meten is niet alleen tellen, maar ook vertellen: dat is de basis van dit kwaliteitsmodel. Waarom? Werken in de (gezondheids)zorg en welzijnssector is werken in een complexe realiteit. Je hebt te maken met een ingewikkelde samenhang van verschillende onderdelen, die voortdurend veranderen en elkaar beïnvloeden.

Dit kwaliteitsmodel vertrekt vanuit het concept van complexe verbindingen. Wat zijn de elementen van goede zorg dan precies in deze complexe omgeving? De kern van dit kwaliteitsmodel wordt gevormd door de waarden van de organisatie met drie cirkels errond die telkens een ander niveau aangeven. Verbinding en vertrouwen is de basis, de combinatie autonomie en regels en afspraken zijn het fundament om een eigen identiteit te ontwikkelen. Al deze dimensies hangen samen en zorgen ervoor dat je groeit en evolueert als organisatie. Als deze in balans zijn, kan je als organisatie of team vlot samenwerken. Samen creëren deze verschillende dimensies een gedragen kwaliteitscultuur.

Vanuit dit model kan je binnen je organisatie de antwoorden zoeken op deze twee vragen:

  • Doen we de dingen goed?
  • Doen we goede dingen?

Die vragen kunnen beantwoord worden op micro-, meso- en macroniveau. Het is belangrijk om dat op regelmatige basis te doen: vertrekken vanuit de expertise van alle betrokkenen om te reflecteren.

Meer info?