Werken in de zorg- en welzijnssector betekent (samen)werken in een dynamisch en complex netwerk. Net zoals een bos een ondergronds netwerk heeft dat de bomen en planten verbindt, bestaat zorg uit een web van relaties tussen cliënten, zorgverleners en organisaties. Het reflexieve kwaliteitsmodel geeft handvaten om binnen die complexe realiteit een antwoord te vinden op de grote vragen: wat is kwaliteitsvolle zorg? En hoe werken we hier op een goede manier aan?
Dit kwaliteitsmodel werd intersectoraal ontwikkeld en momenteel in praktijk gebracht binnen jeugdzorg, psychiatrie en voorzieningen voor mensen met een handicap.
In een derde intersectorale studiedag tonen deze organisaties het model in de praktijk. Hoe maak je zorgkwaliteit zichtbaar binnen je organisatie door te tellen én vertellen? Wat maakt mensen enthousiast om aan de slag te gaan rond de kwaliteit van zorg? We maken ruimte voor debat en willen vooral inspireren. De dag wordt geopend door Dr. Josje Kok (Erasmus School of Health Policy) met actueel onderzoek naar zorgkwaliteit. Nadien is er keuze uit 12 inspirerende sessies.
Programma
9.00 – 9.30 uur
|
Onthaal
|
9.30 – 9.45 uur
|
Verwelkoming
|
9.45 – 10.45 uur | Lezing “Verhalend leren, verbeteren en verantwoorden” |
Dr. Josje Kok | Erasmus School of Health Policy & Management |
|
11.00 – 12.00 uur | Keuze uit 1 intersectorale tafel of workshop uit volgende lijst: |
IST 1 – Hoe zorggebruikers betrekken bij het zichtbaar maken van kwaliteit?
WS 1 – Introductiesessie Hoezo, Zorg?! WS 2 – Narratief-relationeel inzicht geven in zorgkwaliteit WS 3 – Met de kritische vriend en de reflectieve cyclus naar betere tevredenheidsmetingen
|
|
12.00 – 13.00 uur
|
Lunchpauze
|
13.00 – 14.00 uur | Keuze uit 1 intersectorale tafel of workshop uit volgende lijst: |
IST 2 – Hoe de context van de zorggebruiker betrekken om kwaliteit zichtbaar te maken?
WS 4 – Inspirerende praktijken rond reflectieve processen in Bethanië ggz WS 5 – Narratief-relationeel inzicht geven in zorgkwaliteit: praktijkspel van Stichting Presentie WS 6 – Het behandelkompas: een kompas voor geïntegreerde zorg
|
|
14.15 – 15.15 uur | Keuze uit 1 intersectorale tafel of workshop uit volgende lijst: |
IST 3 – Hoe ook data gebruiken om kwaliteit zichtbaar te maken?
WS 7 – De kracht van kritische vrienden WS 8 – Zorggebruikers een stem geven in het beleid WS 9 – Klinisch reflecteren in de organisatie
|
|
15.15 – 16.30 uur | Afsluitende netwerkdrink |
Doelgroep
Deze studiedag richt zich op iedereen die tewerkgesteld is in een zorgorganisatie en goede, kwaliteitsvolle zorg wil bieden.
Kwaliteitsmedewerkers, beleidswerkers en praktijkmedewerkers: iedereen is welkom.
Locatie
Congrescentrum De Kleiput
Universitair Psychiatrisch Centrum Duffel
Stationsstraat 22c
2570 Duffel
Parkeren doe je best op de parking van het NMBS-station aan de Spoorweglaan of in de omliggende straten (let op het gebruik van je parkeerschijf!).
Inschrijven en deelnameprijs
Schrijf je ten laatste maandag 28 april in via het inschrijvingsformulier hieronder.
In de voormiddag kan je ervoor kiezen 1 intersectorale tafel of 1 van 3 workshops te volgen.
In de namiddag krijg je opnieuw twee keer de keuze uit een intersectorale tafel of 3 workshops.
In het formulier vragen we je telkens een eerste en tweede keuze op te geven.
Opgelet! Je inschrijving is pas definitief na betaling van de deelnameprijs van €95 op rekeningnummer BE44 4049 0068 3145 met vermelding van “Reflec 13 05” en je naam.
Gratis deelname voor bestuurders van de voorzieningen uit het Reflec-netwerk en sprekers.
Meer informatie over het programma
Lezing – Verhalend leren, verbeteren en verantwoorden
Dr. Josje Kok (Erasmus School of Health Policy & Management) leidt ons door recent onderzoek over kwaliteit en verantwoording in de zorgsectoren. Hoe kan je échte kwaliteit – dat wat herkenbaar en waardevol is voor gebruikers en zorgverleners – op een onderbouwde manier zichtbaar maken? Hoe kunnen we op basis van verhalen leren en verbeteren? En hoe gaan we om met de spanning tussen deze narratieve visie en de eisen van de toezichthoudende overheid?
Spreker:
- Dr. Josje Kok, Erasmus School of Health Policy & Management
Intersectorale tafel 1 | Hoe zorggebruikers betrekken bij het zichtbaar maken van kwaliteit?
In een reflexieve benadering van kwaliteitszorg wordt zorg gezien als een gedeelde verantwoordelijkheid van iedereen die erbij betrokken is: van zorgprofessionals over patiënten/cliënten en hun omgeving tot beleidsmakers. Maar hoe zorg je er dan voor dat patiënten/cliënten betrokken worden bij kwaliteitszorg? Wordt hun stem ook echt gehoord?
Aan deze intersectorale tafel krijgen collega’s uit verschillende sectoren de kans om praktijken met elkaar te delen en met elkaar te discussiëren over hoe zorggebruikers een plaats krijgen in een kwaliteitscyclus.
Let op: tijdens een intersectorale tafel wisselen we uit tussen de deelnemers. We werken met een moderator (geen spreker).
Moderatoren:
- Sven Roovers, ervaringswerker Bethanië GGZ
- Maaike Beullens, orthopedagoog Monnikenheide
Intersectorale tafel 2 | Hoe de context van de zorggebruiker betrekken om kwaliteit zichtbaar te maken?
Hoe betrekken we de familie en belangrijke naasten in de kwaliteitszorg? Aan deze intersectorale tafel laten we collega’s met elkaar uitwisselen en discussiëren over de plaats van de context van de zorggebruikers in hun kwaliteitscyclus.
Let op: tijdens een intersectorale tafel wisselen we uit tussen de deelnemers. We werken met een moderator (geen spreker).
Moderatoren:
- Leen De Cock, sociale dienst Monnikenheide
- Eveline Vereecke, stafmedewerker kwaliteit PC Gent-Sleidinge
Intersectorale tafel 3 | Hoe ook data gebruiken om kwaliteit zichtbaar te maken?
Is er in een reflexieve benadering van kwaliteitszorg ook plaats voor data? Hoe kijken onze organisaties naar “meten is weten” en wat is het eventuele alternatief? Aan deze intersectorale tafel laten we collega’s met elkaar uitwisselen en discussiëren over de plaats van data en metingen in hun kwaliteitscyclus.
Let op: tijdens een intersectorale tafel wisselen we uit tussen de deelnemers. We werken met een moderator (geen spreker).
Moderatoren
- Ilse Van der Schoot, stafmedewerker kwaliteit Jeugdzorg Emmaüs
- Jesse Verleije, kwaliteitscoördinator UPC Duffel
Workshop 1 | Introductiesessie Hoezo, Zorg?!
In opdracht van verschillende Emmaüs voorzieningen gingen Dr. Johan Boxstaens en Dr. An Nuytiens drie jaar aan de slag om een intersectoraal reflexief kwaliteitsmodel te ontwikkelen. Samen met de voorzieningen werkten ze rond één vraag: hoe zorgen we samen voor sterke, kwalitatieve zorg?
Dat verhaal, de praktijken en het hele onderzoek zijn gebundeld in een inspiratieboek ‘Hoezo Zorg?! Kwaliteit in denken en doen’ (2024). In deze sessie maak je kennis met het boek en het intersectoraal reflexief kwaliteitsmodel. Een uitstekende start voor wie de tweede studiedag niet heeft meegemaakt.
Sprekers:
- Chris Anthonis, therapeutisch verantwoordelijke patiëntenzorg, Bethanië ggz
- Bart Reynders, psycholoog/psychotherapeut, Bethanië ggz
Workshop 2 | Narratief-relationeel inzicht geven in zorgkwaliteit
De narratief-relationele benadering van kwaliteit gaat over inzicht geven in je eigen werking door middel van verhalen. Stichting Presentie (NL) ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde methodiek om in gesprek met zorggebruikers, teamleden, directie en inspectie te spreken over échte, complexe en dynamische zorgkwaliteit. Deze workshop focust op het theoretisch model en enkele praktijkvoorbeelden uit drie organisaties in de ouderenzorg. In workshop 5 leer je deze methodiek beter kennen aan de hand van een kaartspel. Je kan er ook voor kiezen één van de twee sessies te volgen.
Relevante bronnen:
Baart & Timmerman (2025), Relational Caring and Presence Theory in Health Care and Social Work.
Timmerman et al. (2024), Narratief-relationeel verantwoorden: Inzicht geven met verhalen.
Spreker:
- Dr. Guus Timmerman, wetenschappelijk medewerker Stichting Presentie (NL)
Workshop 3 | Met de kritische vriend en de reflectieve cyclus naar betere tevredenheidsmetingen
Maak kennis met vernieuwende manieren om tevredenheidsmetingen meer betekenis te geven. Ontdek hoe de kritische vriend en de reflectieve cyclus je helpen om feedback te verdiepen en om te zetten in waardevolle acties.
Sprekers:
- Ilse Van der Schoot, stafmedewerker kwaliteit Jeugdzorg Emmaüs
- Bart Symons, stafmedewerker VTO-duurzaamheid Jeugdzorg Emmaüs
Workshop 4 | Inspirerende praktijken rond reflectieve processen in Bethanië ggz
Bethanië ggz ging in 2021 aan de slag met reflectieve processen. In deze processen belichten we verschillende perspectieven (patiënt, familieleden en naasten, medewerkers, professionele partners en gevalideerde kennis) en betrekken we een kritische vriend.
Tijdens deze sessie nemen enkele medewerkers je mee in hoe zij aan de slag zijn gegaan met hun proces op hun afdeling of dienst. Naast de uitdagingen en de meerwaarde staan ze stil bij wat het proces hen heeft gebracht.
Sprekers:
- Bart De Ruijter, facilitair en technisch directeur, Cris Braspenning, verantwoordelijke schoonmaak en Sandra Burm, schoonmaakmedewerker, voor de indirecte zorg, Bethanië ggz
- Tinne Meeusen, afdelingshoofd afdeling Kering, en Bart Reynders, psycholoog/psychotherapeut, voor de directe zorg, Bethanië ggz
Workshop 5 | Narratief-relationeel inzicht geven in zorgkwaliteit: praktijkspel van Stichting Presentie
Deze workshop bouwt verder op workshop 2 en is een uitbreiding op het theoretische model en de praktijken van Stichting Presentie en 3 organisaties in de ouderzorg. Het onderzoek van Stichting Presentie leidde o.m. tot een kaartspel dat het zorgvuldig verzamelen en in gesprek brengen van verhalen over zorgkwaliteit faciliteert. In deze sessie ga je aan de slag met dit spel. Je kan deze workshop ook afzonderlijk volgen (zonder voorkennis uit workshop 2).
Spreker:
- Dr. Guus Timmerman, wetenschappelijk medewerker Stichting Presentie (NL)
Workshop 6 | Het behandelkompas: geïntegreerd behandelplan vanuit verschillende perspectieven
In deze sessie toont UPC Duffel de opzet en eerste resultaten van het ‘behandelkompas’: een gedeeld kader voor geïntegreerde zorg waarin ieder toch de specifieke expertise kan inzetten. Het behandelkompas is een communicatie-instrument dat zowel meer interdisciplinariteit als continuïteit in zorg mogelijk maakt voor behandelteams, patiënten en families. Wanneer iedereen hetzelfde kader gebruikt, ontstaat er mogelijkheid tot synergie met alle partners van de trialoog.
Spreker:
- Lieve Beheydt, phd. Stafmedewerker psychodiagnostiek (UPC Duffel)
Workshop 7 | De kracht van kritische vrienden
Twee psychiatrische ziekenhuizen delen hun praktijkervaringen in het betrekken van kritische vrienden zowel op het niveau van een afdeling als op organisatieniveau. Hoe ziet de rol van een kritische vriend in een reflectief proces op afdelingsniveau eruit? Hoe ga je aan de slag met een peer review? Daarnaast nemen we in deze inspiratiesessie de tijd om met de deelnemers uit te wisselen om zo samen op zoek te gaan naar de kracht van een kritische vriend in het reflecteren over kwaliteit van zorg.
Sprekers:
- Isabelle De Wispeleir, stafmedewerker kwaliteit PC Sint-Hiëronymus
- Mariska Vaes, stafmedewerker kwaliteit Bethanië ggz
Workshop 8 | Zorggebruikers een stem geven in het beleid
Hoe kan je zorggebruikers actief betrekken bij het beleid van jouw organisatie? Betrek je er zoveel mogelijk of kies je wie je betrekt? Hoe waarborg je als beleid dat hun stem gehoord wordt en er geen sprake is van schijnparticipatie? Tijdens deze workshop geven voorzieningen Monnikenheide en PC Sint-Hiëronymus inkijk in hoe zij zorggebruikers betrekken bij het beleid.
Sprekers:
- Maaike Beullens, orthopedagoog Monnikenheide
- Spreker uit PC Sint-Hiëronymus
Workshop 9 | Klinisch reflecteren in de organisatie
Hoe creëer je als organisatie een platform om klinisch te reflecteren? Tijdens deze sessie verkennen we hoe je als kritische vriend een werking kan toetsen aan de vooropgestelde visie, casuïstiek kan verbreden en de klinische ethiek kan ondervragen.
Spreker:
- Catherine Claeys, klinisch therapeutisch stafmedewerker PC Gent-Sleidinge
Voor partners
Ben je partner, maak je deel uit van het lerend netwerk of breng je deze studiedag graag mee onder de aandacht?
Hier vind je bruikbare visuals en voorbeeldteksten voor je sociale media, website of nieuwsbrief.