Medewerkers bij Jeugdzorg Emmaüs pasten het reflectief kwaliteitsmodel toe in om een visie-nota te ontwikkelen over op kamp gaan met jongeren.
Het is geen klassieke nota geworden, maar een reflexief instrument waar elk team mee aan de slag kan.
Reflectief kwaliteitsmodel
Situering
Het jaarlijkse kamp is een vaste waarde binnen elke werking. We willen hier als organisatie bewuster mee omgaan. Op kamp gaan brengt een hele organisatie met zich mee en dient in de eerste plaats afgestemd te zijn op de noden van de jongeren. Vanuit praktische overwegingen staan we hier niet altijd voldoende bij stil. Om bewuster met het proces van ‘op kamp gaan’ om te gaan stellen we een vragenlijst op gebaseerd op het reflectieve kwaliteitsmodel. Als we een antwoord proberen te formuleren op de vragen, zullen we bepaalde keuzes bewuster maken. De vragenlijst is ondersteunend om een kwaliteitsvol kamp in al zijn/haar facetten mee vorm te geven.

Identiteit
- Waarom gaan we op kamp?
- Welke verwachtingen zijn hieraan verbonden? Van onszelf? Van de organisatie? Van onze jongeren?
- Wat is het doel van kamp (vakantie, fun, verbinding, traditie, extra doelstelling cfr. Back to nature, projectweek…)?
- In hoeverre is de doelstelling afgestemd op de deelnemers?
- Is het doel voldoende duidelijk voor alle deelnemers (jongeren, begeleiders, vrijwilligers, context)? Hoe zorgen we hiervoor?
- Wanneer is het kamp geslaagd volgens jongeren, begeleiding, leidinggevenden, context, vrijwilligers)?
Autonomie
- Wat vereist de kampplanning van de groep (kunnen en aankunnen)?
- Wat is het effect van de kampsetting op de groep (huisje vs kamperen, stad vs natuur)?
- Voor welke groepssamenstelling kiezen we? Met heel de groep op kamp?
- Hoe staan we tegenover ‘vrijwillig tegenover verplicht’ op kamp gaan? Wat zijn voor- en nadelen? Voor de groep, team, jongeren…
- Gaat begeleiding mee op basis van goesting, ervaring, verbinding met de groep…
- Continuïteit is belangrijk voor onze doelgroep. Hoe gaan we hiermee om gedurende de kampperiode? Wat betekent dit voor de begeleiding tijdens het kamp (leefgroepbegeleiding en/of externe begeleiding)?
- Hoe kijken we naar het betrekken van vrijwilligers?
- Hoe kunnen we het netwerk betrekken? In de voorbereiding van het kamp? Tijdens het kamp?
Verbinding en vertrouwen
- Hoe is het gesteld met de verbinding en het vertrouwen:
- Tussen de jongeren onderling?
- Tussen de jongeren en de begeleiding?
- Tussen de begeleiders onderling?
- Tussen de leidinggevende(n) en de kampploeg?
- Wat is in bovenstaande nodig om goed op kamp te kunnen gaan? Hoe?
- Welke acties ondernemen we op vlak van verbinding met alle deelnemers (jongeren, begeleiders, vrijwilligers, …) vooraleer op kamp te gaan?
Structureren en (regu)leren
- Wanneer willen we op kamp gaan?
- Hoeveel tijd is nodig voor de voorbereiding?
- Hoe lang gaan we op kamp? Wat is wenselijk? Wat is haalbaar?
- Welke kampafspraken zijn nodig? Wanneer maken we deze afspraken?
- Welk budget hebben we om op kamp te gaan?
- Hebben we voor de praktische organisatie van het kamp het draaiboek doorgenomen? Zijn hier vragen en/of opmerkingen bij?
- Welk back-up plan is nodig voor wanneer jongeren niet langer op kamp kunnen blijven? Wie is nodig voor de uitvoering daarvan (netwerk, begeleiding…)?
- Hoe worden (moeilijke) beslissingen genomen op kamp? Door wie?
- Wie is van permanentie voor het kamp?
Leiderschap
- Welke stijlen van leiderschap zijn nodig en gewenst?
- Waar is (vooral) sturing aan de orde?
- Waar is (vooral) ondersteuning aan de orde?
- Inschatting taakmaturiteit?
- Wie is verantwoordelijk voor het doorlopen van de reflectieve cyclus?
- Is de kampploeg voldoende matuur om de cyclus zelfstandig te doorlopen?
- Wie stelt de vragenlijst voor?
- Op welk forum/fora wordt de vragenlijst voorgesteld?
Participatie
- Op welke manier faciliteren we participatie in de uitwerking van de kampen?
- Is het gewenst dat alle deelnemers (jongeren, begeleiders, vrijwilligers) betrokken worden in de cyclus?
- Hebben jongeren inbreng op de kampinvulling?
- Betrekken we netwerk op de cyclus?
- Hebben de jongeren inspraak op wie meegaat van begeleiding?
- Is er participatie op vlak van kampafspraken?
Communicatie
- Welke communicatielijnen installeren we?
- Hoe communiceren we met alle betrokkenen?
Kritische vriend
- Wie is onze kritische vriend op dit proces?
- Hebben we ons kampformat afgetoetst bij iemand van La Strada?